Wednesday, September 17, 2008

Hampir RM 20 Ribu Bantuan Untuk Anak Yatim

Hampir 200 orang anak yatim di dalam qariah Masjid Assomadi Geting menerima sumbangan tahunan berbentuk bantuan kewangan daripada Tabung Anak Yatim Assomadi. Majlis yang seumpama itu telah berlangsung 40 kali semenjak ditubuhkan. Kesemua anak yatim iaitu seramai 197 orang yang berusia 16 tahun ke bawah yang bermastautin di dalam qariah layak menerima bantuan ini.
Menurut PengerusiTabung Anak Yatim Assomadi Geting, Hj Mokhtar Bin Abdullah, bantuan yang diberikan itu diperolehi daripada sumbangan orang ramai, terutamanya penduduk sekitar dan juga musafir yang menggunakan masjid ketika bermusafir. Tabung-tabung diwujudkan di masjid bagi memudahkan orang ramai menyalurkan derma kepada anak yatim.

Pihak Pengurusan juga kini sedang berusaha untuk mewujudkan akaun bank bagi tabung ini untuk memudahkan orang ramai menyalurkan derma mereka. InsyaAllah nama bank dan nombor akaun tersebut akan dipaparkan di blog ini bagi memudahkan derma disalurkan.

Menurut beliau lagi, anak yatim yang menerima bantuan ini tidak lagi perlu membayar zakat fitrah kerana pihak engurusan tabung anak yatim telah melunaskannya.

Majlis tersebut diserikan dengan ceramah motivasi oleh Ustazah Hajjah Che Limah Ab Rahman, Pegawai Halaqat Tumpat dan disampaikan oleh Penyelia DUN Pengkalan Kubor.

No comments: